Lifestyle

Good to know: met deze 5 slimme tactieken kun je iedereen overtuigen

Senait
trucjes om te overtuigen

Of je nu je zusje wilt overhalen om iets voor je te doen, iemand wilt overtuigen om iets van je te kopen, of gewoon je gelijk wilt halen, het kan soms een flinke uitdaging zijn om mensen aan jouw kant te krijgen. Gelukkig zijn er vijf slimme tactieken uit de communicatiewetenschap waarmee jij iedereen in een handomdraai kunt overtuigen.

Met deze 5 slimme tactieken kun je iedereen overtuigen

Iemand overtuigen kan soms een behoorlijke uitdaging zijn. Maar laten we eens in de boeken duiken en kijken hoe de experts het doen! In de wereld van persuasieve communicatie gebruiken we ‘sociale heuristieken’. Dit zijn handige vuistregels en verwachtingen die ons helpen ons gedrag in sociale situaties te bepalen. Op basis van deze heuristieken zijn er een paar simpele trucjes om iemand sneller te overtuigen om iets te kopen, iets te doen, of iets te geloven. Ben je benieuwd hoe? Met deze vijf tactieken heb jij binnen no-time iedereen om je vinger gewonden. Pas maar op dat je er zelf niet in trapt!

1. Trek die witte labjas maar aan

Volgens de autoriteitsheuristiek zijn we sneller geneigd te luisteren naar mensen die we als professionals zien. Waarom zou je niet luisteren naar een arts, agent of leraar die jaren lang gestudeerd heeft? “Die zal vast wel gelijk hebben,” denk je dan! Zelfs als iemand er alleen maar uitziet als een expert, geloven we ze sneller. Denk je dat al die mensen in tandpastareclames met witte jassen echt tandartsen zijn?

2. ”Maar diegene deed vorige keer wel heel aardig tegen mij…”

De sympathieheuristiek laat zien hoe belangrijk het is om aardig gevonden te worden. Je kunt mensen namelijk eerder overtuigen als ze je aardig of leuk vinden. Dit geldt vooral als je lijkt op degene die probeert jou te overtuigen, als diegene bekend is, als deze persoon vaak complimenten aan anderen – en dan vooral aan jou – geeft, of als diegene er super aantrekkelijk uitziet. Want als Hailey Bieber of Kylie Jenner dat nieuwe telefoonhoesje heeft, moet jij die natuurlijk ook hebben, toch? En als iemand heel lief tegen jou is, waarom zou je dan niet ook lief voor die persoon zijn? En ja, als die knappe hunk waar je al tijden een crush op hebt iets vraagt, zeggen we daar natuurlijk geen nee tegen!

3. De kracht van gewoonte

Soms zorgen we er ook zelf voor dat we sneller overtuigd zijn om iets te kopen. Stel je voor dat je al jaren een bepaalde shampoo gebruikt en er komt een nieuwe variant van op de markt. Omdat je zo gek bent op de shampoo van dat merk, denk je automatisch dat de nieuwe variant ook geweldig zal zijn, toch? Dit noemen we de consistentieheuristiek. We gebruiken ons vorige gedrag om onze mening over iets nieuws vast te stellen. Voor deze heuristiek heb je niet eens een verkooppraatje nodig!

4. Voor wat, hoort wat

Herinner je je nog dat je lieve mama je zomaar een cadeautje gaf of je favoriete gerecht maakte? Onze moeders zijn niet alleen heel lief, maar ook ontzettend slim! Want wanneer ze je vervolgens vragen om dat vervelende taakje te doen waar je echt helemaal geen zin in hebt, kun je simpelweg geen ‘nee’ zeggen zonder je schuldig te voelen. Dit is de wederkerigheidsheuristiek in actie, ook wel bekend als ‘voor wat, hoort wat.’ Wanneer iemand iets voor ons doet, voelen we ons verplicht iets terug te doen. Dus als je je zus volgende keer wilt vragen of je haar kleding mag lenen, kun je beter eerst even haar taakje om de afwas te doen op je nemen!

5. OP=OP!

De schaarsteheuristiek is een tactiek die alle merken en winkels maar al te goed kennen. Deze heuristiek houdt in dat wanneer we het gevoel hebben dat iets schaars en bijna op is, het aantrekkelijker of bijzonderder wordt. Als die leuke schoenen die je online zag nog maar in een paar maten op voorraad zijn, koop je ze waarschijnlijk sneller dan wanneer ze volop beschikbaar zijn. Je bent er niet alleen van overtuigd dat deze schoenen super trendy zijn – omdat zoveel mensen ze willen hebben – maar daarnaast wil je nu ook niet ‘de enige’ zijn zonder die schoenen. Dus wees er snel bij, want op is op!
Beeld: Girlboss
Lifestyle

‘Ben je altijd zo stil?’ en 5 andere zinnen die introverts niet willen horen

Charlotte
herkenbaar-introverts

5 dingen die introvert té vaak horen

Wij introverts hebben het soms best zwaar. We staan liever niet in het middelpunt van de aandacht, trekken ons iets meer terug in grote gezelschappen, en zijn al helemaal niet van plan om onze stem boven de rest uit te laten komen. Dat betekent echter niet dat we deze vijf opmerkingen nog nooit eerder hebben gehoord. Sterker nog, we horen ze continu! Of we nu bij een feestje zijn, een vergadering op het werk, of gewoon op bezoek bij famillie, deze zinnen komen altijd weer terug. Hier zijn de vijf meest voorkomende opmerkingen die wij, introverts, regelmatig voor onze kiezen krijgen – zucht.

1. “Doe niet zo saai”

Saai? Dat introverte mensen over het algemeen iets meer op zichzelf zijn en zich meestal wat stiller gedragen in sociale bijeenkomsten, betekent zeker niet dat ze saai zijn! Integendeel, terwijl extraverte mensen vaak handelen op impulsieve invallen, hebben wij introverts onze volgende stap zorgvuldig doordacht. Is dat saai? Wij vinden van niet. Terwijl extraverten druk bezig zijn met de buitenwereld, hebben wij de tijd genomen om na te denken, te reflecteren en creatief te zijn.

Onze stilte is vaak een teken van diepgaande gedachten en innovatieve ideeën. Dus, saai? Absoluut niet! We hebben misschien een andere aanpak, maar dat maakt ons zeker niet minder interessant.

2. ”Waarom ben je zo stil?”

Een vraag die introverte mensen maar al te vaak horen, en laten we eerlijk zijn, het is geen favoriet. Het suggereert dat stil zijn iets negatiefs is, terwijl voor introverten stilte juist een natuurlijke en comfortabele staat is. Stil zijn, betekent niet dat ze niets te zeggen hebben of zich ongemakkelijk voelen. Vaak zijn introverten diepe denkers die graag luisteren en observeren voordat ze hun mening delen. Ze genieten van rustige momenten en hechte gesprekken, in plaats van luidruchtige bijeenkomsten en oppervlakkige praatjes.

3. ”Vind je het goed als ik iemand meeneem?”

Nee! Introverten houden veel meer van één-op-één gesprekken dan van groepsgesprekken. Diepe, betekenisvolle gesprekken winnen het altijd van oppervlakkige small talk. Als er ineens meer mensen aan het gesprek meedoen, kan dat voor een introvert best lastig zijn. Ze hebben namelijk wat meer tijd nodig om te reageren, en in een groep is die kans vaak kleiner omdat iemand anders al snel het woord overneemt. Maar eerlijk, met zijn tweeën is het toch ook supergezellig?

4. “Ik had niet verwacht dat je zo aardig was”

Dit is een opmerking die introverten helaas maar al te vaak horen. Het lijkt te suggereren dat een rustig of terughoudend karakter gelijk staat aan onaardig zijn, wat natuurlijk helemaal niet klopt! Introverten hebben vaak een warme, vriendelijke persoonlijkheid die pas echt zichtbaar wordt in een comfortabele, rustige omgeving. Ze zijn misschien niet altijd de luidruchtigste in de kamer, maar dat betekent niet dat ze minder aardig of sociaal zijn.

5. “Ben je verlegen?”

Hoewel verlegenheid en introversie vaak in één adem worden genoemd, zijn het eigenlijk twee verschillende dingen. Verlegenheid draait om een gevoel van angst, nervositeit of ongemak in sociale situaties, vooral bij interacties met vreemden of in groepen. Mensen die verlegen zijn, vermijden vaak sociale situaties uit angst voor afwijzing of kritiek. Aan de andere kant is introversie een persoonlijkheidskenmerk dat draait om de voorkeur voor rustige omgevingen en de neiging om energie te halen uit alleen zijn of activiteiten die individueel worden uitgevoerd. Introverte mensen kunnen wel van sociale interacties genieten, maar hebben ook tijd nodig om op te laden na periodes van sociale activiteit – duh!

Beeld: Netflix | You