Vanaf het moment dat je besluit om een feest te gaan organiseren gaan er honderd en één ideeën door je hoofd. Om ervoor te zorgen dat je niet gek wordt is het handig om een lijstje te maken waar je al jouw ideeën op schrijft. Zo krijg je een overzicht van alles en dat brengt ook een beetje orde in je hoofd. Het is sowieso erg fijn om van alles een lijstje te maken, zo is het makkelijk om alles naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken.
Dit is al gelijk een belangrijke stap bij het organiseren van een groot feest en misschien zelfs nog wel de meest belangrijke van alle stapjes. Jouw gasten maken het feestje en er moeten ook belangrijke keuzes worden gemaakt. Denk als eerste na over wie er absoluut wel bij moeten zijn en wie niet. Hierna kijk je naar anderen mensen die je er wel bij wilt hebben, maar die geen prioriteit hebben. Check even hoeveel mensen je uiteindelijk hebt en of dit te veel is voor jouw feest. Dan moet je gaan overwegen om mensen van de lijst te schrappen of je kiest ervoor om het nog een beetje groter aan te pakken.
Ook niet het meest onbelangrijke, een budget. Voor dat je aan alle voorbereidingen gaat beginnen moet je wel even weten wat het budget is en wat je mag gaan uitgeven. Misschien organiseer je het feest op locatie of kies je voor een dj, dan is het erg belangrijk dat hier ook geld voor is natuurlijk. Als je alles zelf moet betalen moet je extra goed naar de kosten kijken, maar het is ook een optie om je ouders te vragen voor een bijdrage. Misschien even heel lief voor ze zijn en met puppyoogjes de vraag stellen, dan komt het vast wel goed.
Als je het feest thuis organiseert ben je snel en goedkoop klaar, maar als het aantal mensen die je wilt uitnodigen te groot is voor de oppervlakte bij jou thuis moet je voor andere opties op zoek gaan. Er zijn genoeg feestzaaltjes, café of misschien wel jouw lokale sportvereniging waar je het feest mag organiseren. Vaak komt hier een geldbedrag bij kijken, dus spreek goed met de eigenaar af welk bedrag je betaald en voor welke faciliteiten/locatie. Hou ook je budget hierbij goed in de gaten.
Nu komt het leukste gedeelte, het thema en de versieringen. Yay! Voor je feestje is het altijd leuk om een thema te kiezen voor de decoratie. Denk aan een black & white, pretty in pink of een Hollywood thema. Alle versieringen worden hierop aangepast en misschien kies je zelfs wel voor een dresscode voor jou gasten. Bij de Hema en de So Low krijg je super veel leuke decoraties, je kunt helemaal losgaan.
Food is life en zo ook op feestjes. Je kunt of voor de basic hapjes te gaan denk hierbij aan; borrelnootjes, chips en misschien wel snacks. Of je kiest voor een buffet tijdens het feest, dit kost natuurlijk wel weer wat meer geld dan de normale hapjes. Als dit tweede binnen jouw budget past hoef je zelf niet zo veel tijd te besteden aan het bijvullen van de hapjes, super fijn.
Ook hier hangt het ervan af of je het feest thuis of op locatie houdt. Thuis is een DIY-corner met alle drankjes echt een top idee, op locatie is vaak een bar aanwezig en dan heb je ook meteen een barvrouw of -man nodig. Ook bij de drankjes heb je de keuze uit de standaard drankjes zoals Bier, wijn en fris. Of je pakt echt uit door er ook mixdrankjes bij toe te voegen. Let hierbij wel op dat iedereen 18+ is! Een sapjes bar met speciale varianten is ook altijd leuk.
En als laatste: muziek. Muziek is super belangrijk op een feestje en dat bepaalt naast de mensen zelf toch wel de sfeer. Stel een leuke Spotify lijst samen of regel (mits dit binnen het budget past) een dj die de muziek verzorgt.