Fashion

Dit betekenen de namen van jouw favoriete merken als Adidas en Starbucks

Je loopt over het station met jouw nieuwe Adidas sneakers en je pas bestelde outfit van Asos. Onderweg haal je nog even een Pumpkin Spice Latte bij Starbucks. Je hebt zo je favoriete merken die jij eigenhandig sponsort met jouw maandsalaris (oeps!). Hoewel je het assortiment uit je hoofd kent, weet je waarschijnlijk niet hoe jouw favoriete merken aan hun naam zijn gekomen. Tot nu, want Girlscene legt het je haarfijn uit! 
Adidas
Nee, Adidas staat niet voor ‘All day I dream about soccer’. Dat is puur toeval! Adidas is opgericht door Adolf Dassler, die ook wel Adi werd genoemd. Hij plakte er een deel van zijn achternaam aanvast en de merknaam was geboren! 
Nike
Dit merk heeft haar naam te danken aan Nikè, die Griekse godin van de overwinning. En overwinnen wil je natuurlijk in de sport! 
Asics
Is Asics jouw favoriete sneakermerk? Dan mag je nooit meer vergeten dat de naam een afkorting is van Anima Sana In Corpore Sano, wat een gezonde geest in een gezond lichaam betekent.
Starbucks
Starbucks had eerst een andere naam: Peqoud’s. Dit is de naam van het schip uit het boek Moby Dick. Uiteindelijk is de naam veranderd in Starbucks, vernoemd naar Starbuck, de eerste stuurman van Peqoud’s. 
Apple
Een appel was het favoriete fruit van Steve Jobs. Tja, soms is het gewoon heel simpel.
Coca-Cola
De smaak van cola komt van Kola noten en coca bladeren. John S. Pemberton vond de ‘K’ van Kola maar lelijk staan en heeft het veranderd in een ‘C’. 
Asos
Asos is een afkorting van As Seen On Screen. 
Ben & Jerry’s
Ja, Ben en Jerry bestaan echt! Het zijn twee vrienden die elkaar leerden kennen op de middelbare school tijdens gymles. Ze hielden allebei van lekker eten. De vrienden verloren elkaar na de middelbare school uit het oog, maar kwamen elkaar jaren later weer tegen. Toen besloten ze samen een ijsbedrijf te beginnen. Over de naam van het bedrijf hoefden ze niet lang na te denken!
H&M
Zoals je waarschijnlijk wel weet komt H&M uit Zweden en is het de afkorting van Hennes & Maurits. Hennes is het bezittelijk voornaamwoord voor haar in het Zweeds. Het merk richtte zich toen alleen nog op vrouwenkleding. Daarna werd het merk overgenomen door Mauritz Widforss. En zo is de huidige naam geboren!
Samsung
‘Sam’ betekent in het Koreaans drie en ‘sung’ betekent ster. Samsung staat dus eigenlijk voor drie sterren. Het nummer drie staat in Korea ook voor ‘groot en krachtig’. 
Fanta
Tijdens een brainstromsessie vertelde de directeur van Coca-Cola Duitsland zijn werknemers dat ze hun fantasie moesten gebruiken voor de naam. Veel fantasie hadden de werknemers niet nodig om op Fanta te komen!
Nivea
Nivea is Latijns voor sneeuwwit. Dit is weer afgeleid van de kleur die de traditionele Nivea crème heeft. 
Häagen-Dazs
Häagen-Dazs moest Deens klinken, omdat de makers van het ijs dat een chique taal vonden. Zo wilden ze het ijs in de markt positioneren als een premium product. En dat terwijl er helemaal geen umlauts bestaan in de Deense taal!
Lees ook:

Must reads 👀

Lifestyle

‘Ben je altijd zo stil?’ en 5 andere zinnen die introverts niet willen horen

Charlotte
herkenbaar-introverts

5 dingen die introvert té vaak horen

Wij introverts hebben het soms best zwaar. We staan liever niet in het middelpunt van de aandacht, trekken ons iets meer terug in grote gezelschappen, en zijn al helemaal niet van plan om onze stem boven de rest uit te laten komen. Dat betekent echter niet dat we deze vijf opmerkingen nog nooit eerder hebben gehoord. Sterker nog, we horen ze continu! Of we nu bij een feestje zijn, een vergadering op het werk, of gewoon op bezoek bij famillie, deze zinnen komen altijd weer terug. Hier zijn de vijf meest voorkomende opmerkingen die wij, introverts, regelmatig voor onze kiezen krijgen – zucht.

1. “Doe niet zo saai”

Saai? Dat introverte mensen over het algemeen iets meer op zichzelf zijn en zich meestal wat stiller gedragen in sociale bijeenkomsten, betekent zeker niet dat ze saai zijn! Integendeel, terwijl extraverte mensen vaak handelen op impulsieve invallen, hebben wij introverts onze volgende stap zorgvuldig doordacht. Is dat saai? Wij vinden van niet. Terwijl extraverten druk bezig zijn met de buitenwereld, hebben wij de tijd genomen om na te denken, te reflecteren en creatief te zijn.

Onze stilte is vaak een teken van diepgaande gedachten en innovatieve ideeën. Dus, saai? Absoluut niet! We hebben misschien een andere aanpak, maar dat maakt ons zeker niet minder interessant.

2. ”Waarom ben je zo stil?”

Een vraag die introverte mensen maar al te vaak horen, en laten we eerlijk zijn, het is geen favoriet. Het suggereert dat stil zijn iets negatiefs is, terwijl voor introverten stilte juist een natuurlijke en comfortabele staat is. Stil zijn, betekent niet dat ze niets te zeggen hebben of zich ongemakkelijk voelen. Vaak zijn introverten diepe denkers die graag luisteren en observeren voordat ze hun mening delen. Ze genieten van rustige momenten en hechte gesprekken, in plaats van luidruchtige bijeenkomsten en oppervlakkige praatjes.

3. ”Vind je het goed als ik iemand meeneem?”

Nee! Introverten houden veel meer van één-op-één gesprekken dan van groepsgesprekken. Diepe, betekenisvolle gesprekken winnen het altijd van oppervlakkige small talk. Als er ineens meer mensen aan het gesprek meedoen, kan dat voor een introvert best lastig zijn. Ze hebben namelijk wat meer tijd nodig om te reageren, en in een groep is die kans vaak kleiner omdat iemand anders al snel het woord overneemt. Maar eerlijk, met zijn tweeën is het toch ook supergezellig?

4. “Ik had niet verwacht dat je zo aardig was”

Dit is een opmerking die introverten helaas maar al te vaak horen. Het lijkt te suggereren dat een rustig of terughoudend karakter gelijk staat aan onaardig zijn, wat natuurlijk helemaal niet klopt! Introverten hebben vaak een warme, vriendelijke persoonlijkheid die pas echt zichtbaar wordt in een comfortabele, rustige omgeving. Ze zijn misschien niet altijd de luidruchtigste in de kamer, maar dat betekent niet dat ze minder aardig of sociaal zijn.

5. “Ben je verlegen?”

Hoewel verlegenheid en introversie vaak in één adem worden genoemd, zijn het eigenlijk twee verschillende dingen. Verlegenheid draait om een gevoel van angst, nervositeit of ongemak in sociale situaties, vooral bij interacties met vreemden of in groepen. Mensen die verlegen zijn, vermijden vaak sociale situaties uit angst voor afwijzing of kritiek. Aan de andere kant is introversie een persoonlijkheidskenmerk dat draait om de voorkeur voor rustige omgevingen en de neiging om energie te halen uit alleen zijn of activiteiten die individueel worden uitgevoerd. Introverte mensen kunnen wel van sociale interacties genieten, maar hebben ook tijd nodig om op te laden na periodes van sociale activiteit – duh!

Beeld: Netflix | You